کشف یک گیرنده ی هدف جدید برای مقابله با چاقی

 28 نوامبر2016 - گروهی از دانشمندان کالج کینگ و کالج سلطنتی لندن یک رژیم غذایی پر چرب را که حاوی کربوهیدراتهای قابل تخمیر بود،بر روی موشهای دارای گیرندهFFAR2 و فاقد این گیرنده، آزمایش کرده و تاثیر آن را بر مصرف مواد غذایی این حیوانات با رژیم غذایی کنترل مقایسه نمودند.

نتایج نشان داد که موش های تغذیه شده با رژیم غذایی حاوی کربوهیدراتهای قابل تخمیر از حیوان در برابر چاقی محافظت می کند. این محافظت در موشهای فاقد گیرندهFFAR2 مشاهده نشد. در واقع، در موشهای دارای این گیرنده، سیری القا شده بر اثر هورمون پپتیدیYY روده ای، 130٪ و همچنین تراکم سلول های حاوی هورمون  PYY،  افزایش یافته بود که منجر به افزایش احساس سیری در حیوان می گردد.

Gavin Bewickنویسنده ارشد این مطالعه، از کالج کینگ لندن گفت: چاقی در حال حاضر به یکی از تهدیدات جهانی بسیار جدی برای سلامت انسان تبدیل شده است، که ناشی از زمینه ژنتیکی، رژیم غذایی و شیوه زندگی افراد است، ما می دانیم که افزودن کربوهیدراتهای غیر قابل هضم به رژیم غذایی سبب کاهش اشتها و جلوگیری از افزایش وزن بدن می شود، اما در این مطالعه ما برای اولین بار، نقش اساسی گیرنده ی FFAR2 در بروز تاثیرات ناشی از افزودن فیبر(کربوهیدراتهای قابل تخمیر) به یک رژیم غذایی خاص، به منظور کاهش مصرف مواد غذایی و محافظت در برابر چاقی را به تصویر کشیدیم.

با این کشف، ما می توانیم تاثیر استفاده از یک رژیم غذایی و یا دارو را در تغییر آرایش سلولی روده به منظور درمان این اختلالات بررسی کنیم.

پروفسور Gary Frost، نویسنده مشترک ارشد از گروه پزشکی در کالج سلطنتی گفت: این یک پیشرفت بزرگ در درک ارتباط میان رژیم غذایی و تنظیم اشتها است، تا چند سال پیش تصور می شد که فیبر موجود در رژیم غذایی یک ماده ی بی اثر بوده و تاثیر بسیار کمی بر فیزیولوژی بدن دارد، در واقع این ماده تأثیر عمده ای بر سلول های روده دارد و تاثیر آن بر کنترل تنظیم اشتها در روده ی بزرگ، شگفت انگیز است.

نتایج این تحقیق در مجله ی Nature Reviews Endocrinologyبصورت آنلاین در چهارم نوامبر منتشر گردید.

منبع و سایت خبر:

Nature Reviews Endocrinology, doi: 10.1016/j.molmet.2016.10.011

http://www.medicalnewstoday.com/releases/314384.php